Kinderen

Veel kinderen lopen vast op deze gebieden:

Spraak en Taal

De ontwikkeling van spraak en taal komt moeizaam op gang. Er is een achterstand, of een taal-ontwikkelingsstoornis (TOS).
'Slordig' praten.

Gedrag & emotie

Heel druk doen, vaak boos of verdrietig zijn. Juist heel rustig en teruggetrokken zijn. Erg verlegen zijn. Faalangst. Moeite met stilzitten, concentre-ren en focussen.

Leren

Moeite met lezen - schrijven - rekenen. Letters en cijfers omdraaien.
Dyslexie of dyscalculie. Leren kost veel moeite. Moeite met leren fietsen en zwemmen.

Labels

AD(H)D
Hooggevoeligheid
Autisme
PDD-NOS
ODD
OCD


Als ouder wil je het beste voor je kind!

Elke ouder wil een kind dat lekker in zijn of haar vel zit en dat zich zonder (grote) uitdagingen kan ontwikkelen. Natuurlijk!! Je wil je kind gelukkig en ontspannen zien. 

Het kan enorm lastig en frustrerend zijn om je kind te zien worstelen. Je maakt je zorgen. Helemaal wanneer je geen grip krijgt op het gedrag of de leeruitdaging van je kind.

Waardoor komt het?
Op die vraag zou je maar wat graag een antwoord willen hebben!
En nog belangrijker: 
Hoe kan ik mijn kind helpen en hoe komt het weer vooruit?

Dat is precies waar ik jullie bij kan helpen! Ik help jullie met liefde vooruit!

Geen symptoombestrijding, maar de onderliggende oorzaak aanpakken!

Dat is wat ik doe, doordat ik begin bij de wortels, de fundering van:
– de spraak- en taalontwikkeling
– het gedrag
– het leren

Ik doe niet aan symptoombestrijding, maar pak de échte oorzaak aan. Daardoor ontstaat blijvende verandering.

Vaak komt het voor dat kinderen bij mij komen met een heleboel verschillende problemen. Op het eerste gezicht verwacht je daar geen samenhang in. Toch blijkt het na onderzoek allemaal te maken met dezelfde basis: een (prenataal) geboorteverhaal of één of meer nog actieve reflexen.

Of jouw kind nou een achterstand of stoornis in de spraak- of taalontwikkeling heeft, of een uitdaging in het leren of gedrag: we onderzoeken altijd wat de oorzaak is, kijken naar wat er al goed gaat/wat je al wél kunt en wat er nodig is om weer vooruit te komen.
Dit doe ik door te werken vanuit het geboorteverhaal en de primaire reflexen te onderzoeken. Dit is allemaal niet zweverig, maar heel ‘down to earth’ en zelfs wetenschappelijk onderzocht en bewezen!

Bij kinderen met gedragsuitdagingen of ‘labels’ onderzoeken we ook wat het kind met zijn gedrag duidelijk wil maken en wat de onderliggende behoeftes zijn. 
Daarnaast begeleid ik jou als ouder hoe je op een effectieve manier met het gedrag kunt omgaan. We werken aan jullie onderlinge band, zodat jullie contact weer/nóg beter en hechter wordt. Ook de onderlinge communicatie is een aandachtspunt.

Je bent niet de enige!

Er kloppen regelmatig ouders met hun kind bij mij aan die al een behoorlijke tijd  tobben met de achterstand of de uitdaging qua leren of gedrag van hun kind. Regelmatig komt het voor dat kinderen en hun ouders al aardig wat hulpverleners hebben gezien. Aan de ene kant vanwege de verschillende problemen waar het kind tegenaan loopt, aan de andere kant omdat de behandelingen weinig of slechts tijdelijk helpen en ze weer op zoek gaan naar een andere therapeut die kan helpen bij het oplossen van de problemen.
Ouders hebben de hoop op verbetering opgegeven en ook sommige kinderen zien nóg meer hulp eigenlijk niet zitten.

Al meerdere malen ben ik benaderd als ‘laatste strohalm’.
“We hebben al van alles geprobeerd, maar niks hielp echt. We willen dit nog als laatste proberen.”

Het gaat om:
– Kinderen die vastlopen: thuis of op school.
– Kinderen met (pittige) gedragsproblemen.
– Kinderen met (forse) leer- en taalachterstanden.
– Ouders die met hun handen in het haar zitten.
– Ouders die zich zorgen maken over hoe het verder moet met hun kind.
– Scholen die handelingsverlegen zijn.

Als het échte verhaal gezien is, kan gedrag pas veranderen en zelfs verdwijnen!

Ervaringen

Werkwijze

Kennismakingsgesprek
Loopt jouw kind vast op het gebied van spraak of taal, leren of gedrag? Denk je er over om mijn hulp daarbij in te schakelen?
Dan kun je mij bellen voor een gratis kennismakingsgesprek. Dit is een telefonisch gesprek van 20 minuten.

Intake en onderzoek
Als jullie besluiten om samen met mij aan de slag te gaan, dan volgt een intakegesprek, observatie en onderzoek. Dit is een afspraak van 1,5 uur. Aan het eind bespreken we direct de resultaten. Wanneer er onderzoek op meerdere gebieden nodig is, plannen we nog een tweede afspraak in voor onderzoek.

Begeleidingsvoorstel
Je ontvangt van mij een voorstel op maat voor begeleiding.

Begeleidingstraject
Elke 2 tot 3 weken plannen we een afspraak van een uur. Tijdens de sessies gaan we heel praktisch en concreet aan de slag. 
Bij reflexintegratie ben je als ouder altijd bij de behandeling aanwezig.
Bij andere begeleidingstrajecten kan het zinvol zijn om alleen met je kind, of alleen met jou als ouder te werken. We stemmen dit altijd samen af.
Gemiddeld bestaat een begeleidingstraject uit 5 tot 8 sessies.

Tussenevaluatie
Duurt het traject langer dan 5 sessies, dan volgt aan het eind van de 5e sessie een tussenevaluatie.

‘Huiswerk’
Je kind krijgt altijd ‘huiswerk’ mee in de vorm van spelletjes of eenvoudige (bewegings) oefeningen. Kinderen zijn spelenderwijs aan het oefenen zonder dat ze er erg in hebben! Ik verwacht dat jullie zeker 4 keer per week 5-10 minuten per keer thuis oefenen. Voor een optimaal/sneller resultaat oefen je elke dag.

Ik verwelkom jullie graag in mijn praktijk!

stuur mij een e-mail

06 - 53 45 14 32

Copyright Marijke Altink – 2019