Wat zijn primaire reflexen?

Als je al meer blogs van mij hebt gelezen, dan weet je dat de manier waarop je geboren bent en alles wat je hebt meegemaakt in de baarmoeder direct invloed heeft op je gedrag en gevoel. En het kan zelfs invloed hebben op allerlei andere vaardigheden zoals concentratie en het leren!

Wat óók belangrijk is om te weten, is dat iedereen geboren wordt met primaire reflexen. Primaire reflexen zijn automatische bewegingen die het babylichaam maakt. Al 4 weken na de bevruchting begint de eerste reflex zich te ontwikkelen. Aan het eind van de zwangerschap heeft een baby alle primaire reflexen ontwikkeld die helpen bij het geboorteproces, maar ook bij het ademhalen, het zoeken naar de borst, het zuigen, etc.
Direct na de geboorte worden er een aantal van die primaire reflexen getest waaronder de Moro reflex (schrikreflex) bijvoorbeeld.

De primaire reflexen worden aangestuurd vanuit de hersenstam en moeten uiteindelijk plaatsmaken voor bewuste bewegingen en zijn dan geïntegreerd.
Nadat een baby de primaire reflexen heeft geïntegreerd, volgen de transitionele en posturale reflexen die de baby helpen om van liggen naar oprichten, kruipen, staan en lopen te gaan.
Reflexen staan aan de basis van de ontwikkeling!
Een goede ontwikkeling van al deze reflexen is belangrijk voor de motoriek, voor de communicatie, het leren, de sociale en emotionele ontwikkeling en het gedrag.

Rond 2,5 jaar zijn de reflexen in het lichaam geïntegreerd en niet meer actief.

De oorzaken van nog actieve/niet geïntegreerde reflexen kunnen zijn:
– Stress tijdens de zwangerschap
– Geboren worden met een keizersnede
– Geboren worden met een vacuümpomp
– Geboren worden met een verlostang
– Een hele snelle geboorte
– Een langdurige geboorte
– Een premature geboorte
– Weinig tot niet bij moeder op de borst hebben kunnen liggen

Maar ze kunnen ook opnieuw actief worden door:
– Een zeer stressvolle periode
– Een ongeluk of trauma
– Ziekte

Om goed te kunnen functioneren is het belangrijk dat de 3 hersendelen, zoals ik op het plaatje heb aangegeven, goed met elkaar samenwerken. Ze werken van onder naar boven: de hersenstam, het limbisch systeem en de neocortex.
Als alles goed functioneert dan zit een kind lekker in z’n vel en komt het tot leren. Een kind voelt zich dan veilig en kan zich bijvoorbeeld concentreren op een taakje.

Als er reflexen actief blijven heeft dat invloed op vaardigheden die in de neocortex liggen.

Problemen die kinderen en volwassenen kunnen ervaren door niet geïntegreerde reflexen:
– Teruggetrokken, verlegen en angstig zijn
– Snel afgeleid, slechte coördinatie
– Slordig handschrift
– Moeite met leren, lezen, schrijven, rekenen, spellen (dyslexie, dyscalculie)
– Letters en cijfers omdraaien
– Moeite met auditieve verwerking
– Moeite met stilzitten, rechtop zitten, concentreren
– Nog veel in broek/bed plassen
– Achterstand of stoornis in de spraak- en/of taalontwikkeling
– Overgevoelig voor prikkels
– Woede
– Tics
– Slechte spijsvertering
– Moeite met verandering
– Moeite met leren fietsen of zwemmen
– Op tenen lopen
– Slechte / zwakke lichaamshouding
– Motorische achterstand (pengreep, vangen en gooien)
– Moeite met links/rechts
– Hyperactiviteit
– Moeite met automatiseren

Wil je deze problemen aanpakken, dan moet je dus teruggaan naar de kern van het probleem: de nog actieve reflexen, of de opgeslagen ervaringen van de periode in de baarmoeder en de geboorte.

Loopt jouw kind vast in zijn/haar ontwikkeling? Heeft jouw kind een achterstand in de spraak- of taalontwikkeling of uitdagingen qua leren of gedrag? Of loop je zelf tegen leer- of gedragsuitdagingen aan? Ik kan helpen door de oorzaak van het probleem aan te pakken!

Neem gerust contact met mij op voor een vrijblijvend telefonisch gesprek of het maken van een afspraak voor intake en onderzoek.

Wat vond je er van? Ik lees graag je reactie!

Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Share on Twitter
Share on linkedin
Share on Linkdin
Share on pinterest
Share on Pinterest
Marijke Altink

Marijke Altink

Mijn missie is om kinderen en volwassenen vooruit te helpen, door de onderliggende oorzaak van hun spraak-, taal-, leer- of gedragsproblemen te onderzoeken en aan te pakken.

Laat een reactie achter:

STRESS TIJDENS DE ZWANGERSCHAP

“Hoe verliep de zwangerschap?” “Best goed.” “Niet zoveel kwaaltjes.” “Bijna niet misselijk geweest.” Als ik vervolgens vraag wat ze allemaal heeft meegemaakt toen ze zwanger

Lees verder »

Wat zijn geboortepatronen?

Als ik mensen vertel dat ik werk vanuit het geboorteverhaal en vraag of ze wel eens van geboortepatronen hebben gehoord, trekken veel mensen hun wenkbrauwen

Lees verder »

VERSTOPT!

Onderuit gezakt zit hij in zijn stoel achter zijn computer. Hij draagt altijd truien die veel te groot zijn en doet de capuchon over zijn

Lees verder »

Precies dít!!!

Als een bloem niet wil bloeien, kijk je naar de voedingsbodem, naar de wortels van de bloem. Want als je die voedingsbodem vruchtbaar maakt, gaat

Lees verder »

Snel geboren

Op deze foto zie je onze jongste zoon Floris nog geen uur na z’n geboorte. De bevalling duurde van begin tot eind slechts 2,5 uur.

Lees verder »