Leren, gedrag en stress

Wist jij dit al?
Vanaf de 33e dag na de bevruchting begint de hersenstam te groeien en te ontwikkelen. De hersenstam is klaar met groeien en ontwikkelen na een zwangerschapsduur van 6 á 7 maanden. Alles wat een baby meemaakt in de zwangerschap en tijdens de geboorte, wordt opgeslagen in de hersenstam.
Niet alleen al die ervaringen liggen opgeslagen in de hersenstam… Alle reflexen die al vanaf de 5e week na de bevruchting ontstaan worden aangestuurd vanuit de hersenstam.

De hersenstam is dus ontzettend belangrijk!
De hersenstam wordt ook wel het ‘reptielenbrein’ genoemd en zorgt ervoor dat je kunt overleven. Het is eigenlijk de beveiliger van je lijf en brein die zich constant afvraagt: ‘Voel het veilig of onveilig?’

Geeft de hersenstam aan dat het veilig is, dan staat hij ‘uit’ en kan hij goed samenwerken met het emotiecentrum; het limbisch systeem/zoogdierenbrein en de neocortex; het mensenbrein. Dan kan een kind goed luisteren, lezen, schrijven, rekenen, spellen, praten, begrijpen, concentreren, bewegen, leren, enzovoort. 

Besluit de hersenstam dat het onveilig is, dan zijn er 3 opties waar hij uit kiest:
– Vechten: boos worden, vechten, schreeuwen, slaan, schoppen, etc.
– Vluchten: letterlijk weggaan, alles weglachen, clownesk gedrag, geen oogcontact maken.
– Verstarren: letterlijk niks meer kunnen (blokkeren), als het ware bevriezen: je wíl wel vechten of vluchten, maar er gebeurt niks.

In elk van deze 3 opties is er sprake van stress.
Een kind of volwassene in stress komt niet tot luisteren, lezen, schrijven, rekenen, spellen, praten, begrijpen, concentreren, bewegen, leren, logisch redeneren, enzovoort.
Dat komt doordat de hersenstam de overhand neemt en daardoor niet meer kan samenwerken met het limbisch systeem en de neocortex. De hersenstam staat dan ‘aan’ en de neocortex (het mensenbrein) staat ‘uit’.

In onderstaande tekeningen van Willemijn Trip kun je dit goed zien!


Een praktijkvoorbeeld van mijn dochter
Mijn dochter is geboren na een langdurige geboorte. Omdat de ontsluiting niet vorderde, was het nodig om naar het ziekenhuis te gaan en moest er bijgestimuleerd worden. Ik kreeg een infuus met synthetische oxytocine die ervoor zorgde dat de weeën krachtiger en vele malen heftiger werden. 
Voor mij voelde het als heftig, maar voor haar ook! Constant werd ze gepusht: ‘Je moet nóg harder, nóg sneller! Jouw tempo is niet het juiste tempo!’
Die ervaringen liggen opgeslagen in haar hersenstam. En haar limbisch systeem -die na een zwangerschap van 9 maanden volledig in staat is om gevoelens te registreren- heeft gevoelens opgeslagen als: angstig, opgejaagd, benauwend, pijnlijk, beangstigend.

Wordt zij onder (tijds)druk gezet, bijvoorbeeld doordat ze op school zo snel mogelijk een tekst moet lezen, of binnen 2 minuten zoveel mogelijk sommen maken, dan raakt ze letterlijk in paniek, in de stress. Ze voelt zich opgejaagd en kan niet meer rustig blijven en helder nadenken. Haar lijf reageert direct, omdat ze dit al eerder heeft meegemaakt en dat voelde toen alles behalve fijn. Haar hersenstam geeft aan: dit is onveilig en ze schiet volledig in de stress.
Als ik thuis zeg dat we moeten opschieten, omdat we weg moeten, kiest haar hersenstam optie 1: vechten. Ze gaat schreeuwen en wordt heel boos.
Als ze op school onder druk moet presteren kiest haar hersenstam optie 3: verstarren. Ze blokkeert en er komt niks meer of veel minder uit haar handen.

Dit is hoe het werkt
De ervaringen die een kind (of volwassene) als baby in de baarmoeder en met de geboorte heeft meegemaakt, hebben invloed op het leren en op het gedrag. 
Worden er door de hersenstam nog steeds reflexen aangestuurd, terwijl ze allang geïntegreerd hadden moeten zijn? Het heeft invloed op het leren en op het gedrag. 

En gelukkig kun je met die opgeslagen ervaringen en/of de nog actieve reflexen aan de slag, zodat beter en zelfs goed functioneren weer mogelijk is!

Heeft jouw kind moeite met leren, of laat jouw kind probleemgedrag zien?
Neem dan gerust contact met mij op om de situatie van jouw kind (gratis en geheel vrijblijvend) met mij te bespreken.
Ik denk graag met je mee!

Marijke Altink

Wat vond je er van? Ik lees graag je reactie!

Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Share on Twitter
Share on linkedin
Share on Linkdin
Share on pinterest
Share on Pinterest
Marijke Altink

Marijke Altink

Mijn missie is om kinderen en volwassenen vooruit te helpen, door de onderliggende oorzaak van hun spraak-, taal-, leer- of gedragsproblemen te onderzoeken en aan te pakken.

Laat een reactie achter:

Leren, gedrag en stress

Wist jij dit al?Vanaf de 33e dag na de bevruchting begint de hersenstam te groeien en te ontwikkelen. De hersenstam is klaar met groeien en

Lees verder »

STRESS TIJDENS DE ZWANGERSCHAP

“Hoe verliep de zwangerschap?” “Best goed.” “Niet zoveel kwaaltjes.” “Bijna niet misselijk geweest.” Als ik vervolgens vraag wat ze allemaal heeft meegemaakt toen ze zwanger

Lees verder »

Wat zijn geboortepatronen?

Als ik mensen vertel dat ik werk vanuit het geboorteverhaal en vraag of ze wel eens van geboortepatronen hebben gehoord, trekken veel mensen hun wenkbrauwen

Lees verder »

VERSTOPT!

Onderuit gezakt zit hij in zijn stoel achter zijn computer. Hij draagt altijd truien die veel te groot zijn en doet de capuchon over zijn

Lees verder »

Precies dít!!!

Als een bloem niet wil bloeien, kijk je naar de voedingsbodem, naar de wortels van de bloem. Want als je die voedingsbodem vruchtbaar maakt, gaat

Lees verder »

Snel geboren

Op deze foto zie je onze jongste zoon Floris nog geen uur na z’n geboorte. De bevalling duurde van begin tot eind slechts 2,5 uur.

Lees verder »