Geboorte in Kaart

Was je gewenst?

Heb je veel spanning of stress meegemaakt tijdens de zwangerschap?
Heb je een kindje verloren of een miskraam gehad?
Hoe is jouw kind geboren? Is jouw kind (te) vroeg geboren, of heel snel? Duurde de geboorte ontzettend lang? Kreeg jij pijnbestrijding tijdens de bevalling? Is je kind geboren met een (spoed)keizersnede, vacuümpomp, verlostang of via een vaginale bevalling? Waren er medische interventies nodig na de geboorte? Mocht je kind na de geboorte bij jou liggen, of werd je kind direct bij jou weggehaald?

Hoe je gedragen en geboren bent vormt samen de blauwdruk van je leven en heeft direct invloed op:

  • Je gedrag
  • Je gevoel van veiligheid
  • Je gevoel van verbondenheid
  • Je gevoel van eigenwaarde
 
 
 
 

Wetenschappelijk onderzocht

Meer dan 30 jaar wetenschappelijk onderzoek toont aan dat de periode van de preconceptie tot vlak na de geboorte de meest cruciale en impactvolle periode van een mensenleven is.

Logisch als je je bedenkt dat in de eerste 3 maanden van een zwangerschap álle organen worden aangelegd, dat gedurende de hele zwangerschap de hersenen van een baby volop in ontwikkeling zijn en dat een geboorte een heftige en stressvolle ervaring is voor een baby.

Begeleiding vanuit het geboorteverhaal

In mijn begeleidingstrajecten vormt de uitgebreide vragenlijst naar zwangerschap en geboorte het vertrekpunt en uitgangspunt van de begeleiding.  Veel ouders kiezen ervoor om echt in het geboorteverhaal van hun kind te duiken en maken daar een aparte afspraak voor. Niet alleen wordt de oorzaak van het gedrag en gevoel direct duidelijk, ook de onderliggende behoefte wordt gelijk gezien. En wat heeft de start je gebracht aan kwaliteiten? Je komt in 1 afspraak volledig tot de kern van het probleem waar jouw kind tegenaan loopt.

 

Gedrag verandert en gedrag verdwijnt wanneer je vanuit het geboorteverhaal aan de slag gaat! 
Een hele mooie en krachtige methode die al tot veel prachtige resultaten heeft geleid bij de kinderen en ook volwassenen die ik hierin heb mogen begeleiden.

Een aantal voorbeelden

Is jouw kind met een geplande keizersnede ter wereld gekomen, dan is initiatief nemen of aan (school)werk of een taakje beginnen vaak lastig. Deze kinderen ervaren hulp vaak als manipulatie.
Kon jouw kind de geboorte niet zelf afmaken omdat er hulp nodig was (denk bijvoorbeeld aan een vacuümpomp of verlostang), dan is het vaak moeilijk om dingen af te ronden. Ook keuzes maken is voor kinderen die zo zijn geboren lastig.

Heeft een kind in de baarmoeder veel stress meegemaakt, dan zijn heel alert zijn, slaapproblemen, verteringsproblemen, moeite met informatieverwerking en/of concentreren veel voorkomende problemen.

Gedrag is áltijd logisch!

Bel, mail of app me en maak een afspraak voor een vrijblijvend telefonisch gesprek om de situatie van jouw kind te bespreken, of maak een afspraak voor intake en onderzoek.

"Alle puzzelstukjes vallen op zijn plek. Ik heb 16 jaar gezocht naar dit punt."

Geboorte in Kaart

"Het heeft mij een maand gekost om een afspraak met Marijke te maken. Aan de ene kant voelde ik dat ik dit wilde doen, aan de andere kant voelde ik behoorlijke weerstand in mijn systeem. Bang dat ik iets te weten zou komen wat ik misschien niet wil weten. In deze periode ben ik met zelfreflectie bezig geweest: Hoe erg kan het zijn? Misschien heb ik het juist nodig dat ik dit weet! Het in kaart brengen van mijn geboorteverhaal was heel emotioneel. De begeleiding van Marijke was geweldig! Rustig, beheerst en begripvol. Mijn geboorteverhaal in kaart brengen heeft mij alles opgeleverd. Alle puzzelstukjes vallen op zijn plek. Ik heb 16 jaar gezocht naar dit punt. Van alle therapieën die ik heb gehad is dit het beste wat me is overkomen. Ik ervaar al mijn hele leven onrust en een zoektocht naar wie ik ten diepste ben. Veel heen en weer gedachtes over leiderschap/volger, jongen/meisje zijn. De onrust is weg en ik heb focus gekregen. Ik raad het andere mensen aan om ook hun geboorteverhaal in kaart te brengen. Ik gun iedereen de zekerheid dat al je gedrag en gevoel verklaarbaar en logisch is."

Renate

"Mijn dochter had moeite met mij loslaten"

Geboorte in Kaart

Voordat we het geboorteverhaal van mijn dochter in kaart lieten brengen had zij veel behoefte aan knuffelen en vond het moeilijk om mij los te laten. We hadden van tevoren geen bedenkingen over een geboorte in kaart consult, we waren vooral heel benieuwd! Het was een bijzondere, emotionele en fijne ervaring voor ons allebei. Marijke was heel begripvol. Mijn dochter is meer over zichzelf te weten gekomen en begrijpt zichzelf nu beter. Er vallen puzzelstukjes op z’n plaats. Ik merk dat ze een stuk onafhankelijker is geworden en me niet meer leegzuigt. Er hoeft minder geknuffeld te worden. Mijn dochter lijkt emotioneel stabieler. Onze relatie is veranderd sinds het consult: er is een gezondere nabijheid/afstand ontstaan. Wij raden het allebei aan andere kinderen en ouders aan om het geboorteverhaal in kaart te laten brengen, want het is fijn om meer over jezelf te weten te komen!

Moeder van dochter (11jr)

"Zo emotioneel,
en eigenlijk ook zo logisch"

Geboorte in Kaart

"Wat een bijzondere reis is het om de geboorte van je kind in kaart te brengen. Zo emotioneel en eigenlijk ook zo logisch als de geboortepatronen met het bijbehorende gedrag voor je liggen. Marijke zorgt ervoor dat je je zo veilig voelt dat je je verhaal over je zwangerschap, bevalling en periode erna in alle vertrouwen met haar kunt delen. Ze helpt je om het gedrag van jouw kleine te begrijpen."​

Karin, zoon (7jr)

Gedrag is áltijd logisch!

Geboorte in Kaart

Reflexintegratie

Primaire reflexen

Iedereen wordt geboren met primaire reflexen. Dat zijn automatische bewegingen die een baby al ontwikkelt in de baarmoeder (6 weken na de bevruchting) en de baby uiteindelijk helpen bij het geboren worden, maar ook bij het ademhalen en drinken.
Reflexen volgen elkaar op in de ontwikkeling. Een baby oefent alle bewegingen die bij de reflexen horen net zo lang tot ze plaatsmaken voor bewuste bewegingen en geïntegreerd zijn. De reflex verdwijnt naar de achtergrond en de volgende reflex komt op gang. Overgangsreflexen stimuleren een baby om zich op te richten, om te rollen, te zitten, kruipen en later ook om te lopen. En dan zijn er nog de posturale, of levenslange reflexen.
Reflexen vormen  de basis van de ontwikkeling.

Soms zijn reflexen niet geïntegreerd en blijven ze actief in het lichaam aanwezig.

De mogelijke oorzaak van actieve reflexen

– Stress tijdens de zwangerschap
– Lange periode van bedrust voor moeder tijdens de zwangerschap
– Invloed van toxische stoffen (roken, alcohol, drugs)
– Premature geboorte
– Sterrenkijker of stuitbevalling
– Langdurige geboorte
– Navelstrengomstrengeling
– Keizersnede
– Geboren worden met behulp van een vacuümpomp of verlostang
– Heel weinig huid op huid contact met moeder na de geboorte
– Lange tijd in MaxiCosi
– Onvoldoende tijd op de grond doorgebracht
– Te weinig op de buik of rug gelegen

Reflexen kunnen ook opnieuw actief worden door ziekte of trauma.

Actieve reflexen kunnen invloed hebben op de motorische, cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling. De ontwikkeling wordt belemmerd, loopt vertraging op, of komt helemaal niet op gang.

Problemen door actieve reflexen

Dit kan leiden tot verschillende problemen zoals bijvoorbeeld: moeite met stilzitten, druk of hyperactief zijn, concentratieproblemen, gedragsuitdagingen, moeite met lezen, schrijven, rekenen, een achterstand of stoornis in de spraak- of taalontwikkeling, ontwikkelingsachterstand, moeite met contact maken, zindelijkheidsproblemen, (faal)angst.

Door middel van reflexintegratie kunnen we de balans in het lichaam herstellen door de reflexen alsnog te integreren in het lichaam. Dit doen we met behulp van ritmische bewegingsoefeningen. Symptomen/problemen verminderen of verdwijnen daardoor en de ontwikkeling gaat weer vooruit.

Een aantal voorbeelden

De moro reflex is een schrikreflex. Als deze reflex niet in een volwassen schrikreactie transformeert, is er een overproductie van de stresshormonen cortisol en adrenaline, die ervoor zorgt dat je lijf en brein constant op ‘scherp’ staan. Prikkels die via je zintuigen binnenkomen, kun je niet meer filteren en begrijpen. Daardoor kun je (veel) verschillende uitdagingen ervaren. Bijvoorbeeld: snel schrikken van geluiden, erg (faal)angstig zijn, snel moe, slaapproblemen, last van allergieën of infecties, snel overprikkeld en snel afgeleid raken, niet van veranderingen houden, plotselinge woedebuien of huilbuien. Ook bij kinderen met ADHD zie je vaak een nog actieve moro reflex.

De Asymmetrisch Tonische Nek Reflex (ATNR) staat aan de basis van de oog-handcoördinatie en beïnvloed de lateralisatie, de balans en concentratie. Is deze reflex nog actief, dan kun je o.a. de volgende uitdagingen ervaren: slechte balans, moeite met leren lezen/schrijven/spelling/ rekenen, moeite met automatiseren, concentratieproblemen, moeite met leren fietsen of zwemmen. 

Een kind met dyslexie blijkt bijvoorbeeld geen dyslexie te hebben, maar een slechte oogsamenwerking, kan de middenlijn nog niet oversteken en heeft problemen met focussen. Dan kun je leeskilometers maken wat vaak niet helpt, omdat de oorzaak van het probleem niet wordt aangepakt. Vaak blijkt de ATNR nog actief te zijn. Door die reflex te integreren, gaat het lezen ineens gemakkelijker en wél vooruit!

De hand-mond babkin reflex zorgt voor de neurologische verbinding tussen de handen en het mondgebied.  Deze reflex speelt een hele belangrijke rol bij het ontwikkelen van fijn motorische vaardigheden, spraak en taal. Is deze reflex nog actief, dan kan er sprake zijn van een slappe mondmotoriek (de mond hangt open en de tong laag in de mond, of hangt uit de mond), articulatieproblemen, slissen, stotteren, spanning in de kaken, tandenknarsen, nagelbijten, duimzuigen, meebewegen van de mond en/of tong wanneer er met de handen wordt gewerkt. Zéker bij kinderen die in aanmerking komen voor logopedische begeleiding of al naar een logopedist gaan, is het heel zinvol om deze reflex te behandelen.

Bel, mail of app me om een afspraak te maken voor een vrijblijvend telefonisch gesprek om de situatie van jouw kind te bespreken, of om een afspraak te maken voor intake en screening.

"Mijn zoon plaste meerdere keren in zijn broek"

Reflexintegratie

"Mijn zoon plaste dagelijks meerdere keren in zijn broek en had het niet in de gaten. Door de reflexintegratie zagen we al na een aantal weken resultaat! Mijn zoon ging met heel veel plezier naar Marijke toe en vond alle oefeningen leuk en zelfs fijn om te doen! Ik raad iedereen aan om bij problemen naar Marijke te gaan en te laten onderzoeken of het probleem met de reflexen te maken heeft."​

Moeder, zoon (5 jr)

"Hij hoorde ons wel, maar de informatie drong niet tot hem door"

Reflexintegratie

"Wat is het ontzettend fijn om eindelijk te begrijpen waar het gedrag van ons zoontje vandaan komt. Gehoorproblemen waren uitgesloten en toch luisterde hij slecht. Dat dachten we tenminste. Nu begrijpen we dat hij ons wel hoorde, maar de informatie niet tot hem door drong! Door de begeleiding van Marijke gaat het luisteren en de informatieverwerking nu stukken beter en wij ergeren ons veel minder."

Ouders van Tim, (5 jr)

"Een kind met dyslexie blijkt bijvoorbeeld geen dyslexie te hebben, maar een slechte oogsamenwerking. Door de leerreflex (ATNR) te integreren, gaat het lezen gemakkelijker en wél vooruit!"

Marijke over reflexintegratie

Psychomotoriek

Wat is het?

Psychomotoriek heeft letterlijk te maken met de verbinding tussen het lijf (motoriek) en het brein (psyche). Het brein stuurt het lichaam aan, en de manier waarop het lijf functioneert heeft invloed op het functioneren van  het brein zowel bij gedrag als bij leren.

Wanneer een kind:

  • moeite heeft met het reguleren van emoties (boos,bang)
  • last heeft van faalangst
  • weinig zelfvertrouwen heeft
  • zich druk of juist teruggetrokken gedraagt
  • moeilijk kan concentreren
  • leerproblemen heeft op school
  • gevoelig reageert op de omgeving

is het fijn om met behulp van beweging en spel verandering in het denken, voelen en doen tot stand te brengen.

Het kind krijgt hierdoor de bevestiging dat het alle eigenschappen en kwaliteiten in zich heeft om zichzelf te zijn waardoor het steviger in de schoenen komt te staan en zelf ontdekt hoe het beter kan omgaan met problemen die het tegenkomt.

Wat doet een psychomotorisch kindercoach?

Als psychomotorisch kindercoach maak ik in de begeleiding gebruik van creatief en therapeutisch spel en verschillende bewegingsvormen.
Ik weet hoe de bewegingsontwikkeling verloopt en wat de invloed hiervan is op gedrag en leren.

Wanneer er een verstoring is in deze ontwikkeling weet ik welke bewegingsvormen ingezet kunnen worden om de balans weer te herstellen zodat een kind weer verder kan groeien.

Bewegen is ontwikkelen en ontwikkelen is leren.

Bel, mail of app me om een afspraak te maken voor een vrijblijvend telefonisch gesprek om de situatie van jouw kind te bespreken, of om een afspraak te maken voor intake en screening.

"Afscheid nemen is geen probleem meer"

Geboorte in Kaart
Reflexintegratie
Psychomotoriek

"Onze dochter had dagelijks moeite met afscheid van mij nemen op school, was erg faalangstig en had een achterstand met lezen. Het gaat stukken beter sinds zijzelf en wij haar geboorteverhaal kennen en begrijpen en we de oefeningen van de reflexintegratie hebben gedaan. We hebben heel veel aan dit traject en de adviezen en begeleiding van Marijke gehad! We zijn heel bewust bezig met contact/hechting. Het afscheid nemen is nu geen probleem meer, de faalangst is al stukken minder en het lezen gaat ineens vooruit!"​

Aniek, dochter (7jr)

"Bewegen is ontwikkelen, en ontwikkelen is leren."

Marijke over psychomotoriek

JaMaRa rekenen

Vaak lopen kinderen aan het eind van de middenbouw of in de bovenbouw vast met rekenen. Het rekenen wordt steeds ingewikkelder: rekenen met grote getallen, tafels, breuken, deelsommen.
School heeft de hoop op verbetering van het rekenen bij deze kinderen soms al opgegeven.

Bij kinderen die vastlopen met rekenen blijkt vaak de basis van het rekenen niet goed te zijn gelegd. Deze groep kinderen is gebaat bij JaMaRa.

Rekenen met de JaMaRa rekenmethode start bij de basis. Het is een rekenaanpak om kinderen alsnog, opnieuw of beter te leren rekenen.

Stevige basis!

Om goed te kunnen rekenen heb je een stevige basis nodig, die bestaat uit:

  • Geïntegreerde reflexen
  • Getalbegrip
  • Getalinzicht
  • Automatiseren
  • Een duidelijke links-rechts rekenrichting
  • Juiste denkstrategie
  • Goed werkgeheugen

We leggen een stevig fundament door heel bewust met het lijf (de handen als uitgangspunt) te werken, zo concreet en dicht mogelijk bij het kind. Dat betekent niet dat we gaan ‘tellen op de vingers’. Integendeel! We stappen van het tellen op de vingers af en gaan naar automatiseren!
Door aan te sluiten bij de rijping van je kind (via reflexen en lateralisatie), het aanvoelen en doorleven van getallen en hoeveelheden, kunnen kinderen op een praktische en snelle manier beter of opnieuw leren rekenen.

De uitgangspunten van JaMaRa

  • Een eenduidige strategie
  • Zo concreet en dicht mogelijk bij het kind
  • Via motorische activiteit beide hersenhelften activeren
  • Zo min mogelijk handelingen hoeven verrichten
  • Zo min mogelijk talige rekenactiviteit
  • De koppeling tussen hoeveelheidsbegrip en getalbegrip aanbrengen
  • Inzicht in getalstructuur aanbrengen
  • Op de juiste manier leren automatiseren

Aan de slag met JaMaRa

De eerste sessie is een intake en onderzoek.
Hierin kijk ik naar verschillende onderdelen die de rekenproblemen in de weg kunnen zitten.

  • Testen van de reflexen
  • Vaststellen hoeveelheidsbegrip, inzicht in de getalstructuur en automatiseringstechniek
  • Instaptoets om reken automatiseringsniveau te bepalen
  • Bespreken uitkomsten
  • Bespreken doelen
  • Opstellen plan van aanpak

JaMaRa gaat ALTIJD terug naar de basis, het fundament moet goed zijn om later met grote getallen te gaan rekenen. Wanneer het fundament tot en met 10 goed is, gaat je kind pas verder rekenen.  Per sessie kijken we of jouw kind toe is aan een volgende stap.

Ik leer je kind één strategie die toepasbaar is op alle getallen van 1 tot oneindig en leer je kind om in groepen te rekenen, in plaats van te tellen, waardoor het werkgeheugen niet belast wordt.

Bij JaMaRa is het de bedoeling dat je kind 1 keer in de 2 weken terugkomt om te laten zien wat hij/zij kan en om eventueel verder te gaan naar een volgende stap.

Thuis moet er elke dag 1 tot 2 keer geoefend worden. Het oefenen duurt 5-10 minuten per oefenmoment.

Bel, mail of app me en maak een afspraak voor een vrijblijvend telefonisch gesprek om de situatie van jouw kind te bespreken, of maak een afspraak voor intake en onderzoek.

Om te kunnen rekenen heb je een stevige basis nodig. Samen werken we eerst aan het fundament. Daarna leer ik je kind één strategie die toepasbaar is op alle getallen van 1 tot oneindig!

Marijke over JaMaRa rekenen

Gordon Communicatie, opvoeding

Elke ouder wil een fijne relatie met z’n kinderen.
Maar hoe doe je dat als jouw geduld aardig op de proef wordt gesteld door het gedrag wat je kind laat zien? Wat doe je als jij je gefrustreerd, moe of machteloos voelt? Hoe reageer je als er elke avond gedoe is aan tafel of bij het naar bed gaan? Wat doe je als je kind niet opruimt, terwijl je het wél hebt gevraagd? Hoe lossen jullie problemen en ruzies op?

Blijf je het aardig vragen of zeggen, zeg je het geïrriteerd of boos, of sta je uiteindelijk tegen je kind te schreeuwen, terwijl dat het laatste is wat je wil…

Dreig jij met straf of stel je een beloning in het vooruitzicht, zodat je kind doet hoe jij het wil?
In het begin werkt dat vaak nog wel, maar op den duur niet. Misschien stel je helemaal geen grenzen meer en laat je over je heen lopen.

Hoe je het nu ook doet, waarschijnlijk lees je dit omdat je wil dat er iets verandert in het contact met jouw kind!

Jij bent belangrijk, jouw kind is belangrijk én jullie relatie is belangrijk.

De Gordon communicatie is een manier van omgaan, van communiceren met- en opvoeden van je kind en is ontwikkeld door de Amerikaanse psycholoog Thomas Gordon.

Uitgangspunten en resultaten:

  • Op zo’n manier luisteren dat je kind zich begrepen voelt;
  • Op zo’n manier praten dat je kind jou ook écht begrijpt;
  • Op zo’n manier conflicten oplossen dat er alleen ‘winnaars’ zijn;
  • Op zo’n manier afspraken maken dat je kind zich eraan kan houden;
  • Duidelijk grenzen stellen;
  • Rekening houden met elkaars wensen, grenzen en behoeften;
  • Minder strijd en conflicten en meer gezelligheid en rust in huis
  • Een hechtere band tussen jou en jouw kind
  • Meer zelfvertrouwen voor jouw kind en voor jou als ouder

Zoals je vast al hebt begrepen werk ik met kinderen door te bewegen. Dan hoef je niet te praten. Het lijf laat zien wat er nodig is.

Toch kan het voor ouders heel prettig zijn om ook op een ander vlak handvatten te krijgen als het gaat om de omgang met je kind en de opvoeding.
De begeleiding is dan gericht op allebei.

"Ik ben je onwijs dankbaar voor wat je mij geleerd hebt"

Begeleiding & Coaching

"Lieve Marijke, Wat ben jij een bijzonder mens! In hoe je bent, in hoe je doet en natuurlijk in je werk. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik je onwijs dankbaar ben voor wat je mij allemaal geleerd hebt. Mijn ogen zijn door jou geopend! De eerste belangrijke stappen op weg naar zelfvertrouwen en mijn grenzen aangeven heb ik gezet en wat voelt dat heerlijk!"

Bianca

Wil jij dat:

De uitdagingen waar je kind tegenaan loopt vanuit de oorzaak worden aangepakt? Ik help je kind graag weer vooruit!

Werkwijze

Het kennismakingsgesprek is een vrijblijvend telefonisch gesprek van 20 minuten. In dit gesprek bespreken we de problemen waar jij/je kind tegenaan loopt. Ik geef aan bij welke problemen ik kan helpen.
Als ik je niet kan helpen of denk dat je beter op je plek bent bij één van mijn collega’s, zal ik dat ook zeker aangeven tijdens dit gesprek.
Heb jij nog vragen aan mij over mijn begeleiding of werkwijze, dan is dit een mooi moment om je vragen te stellen.
Aan het eind van dit telefoongesprek zal ik je vragen of je een afspraak wil maken voor een intake en onderzoek.

Dit is de eerste afspraak die plaatsvindt in mijn praktijk. In anderhalf uur nemen we de vragenlijst die je hebt ingevuld en retour hebt gestuurd door, en starten we met de screening. De resultaten worden direct besproken en je krijgt (bewegings)oefeningen mee om thuis te oefenen.

Een vervolgafspraak is een afspraak van 1 uur. 
Uit de intake en het onderzoek (en/of het geboorteverhaal) komen punten naar voren waar we tijdens de vervolgafspraken aan werken.
De begeleiding bestaat uit een combinatie van reflexintegratie en psychomotoriek.

Bij gedragsuitdagingen is het ongelofelijk helpend om het geboorteverhaal in kaart te brengen.
Je begrijpt per direct wat de oorzaak van het gedrag is, weet wat de onderliggende behoeftes zijn én welke kwaliteiten je hebt dankzij je geboorte.

Het geboorteverhaal in kaart brengen is een afspraak van 2 tot 3 uur, afhankelijk van of je al voor een intakegesprek en onderzoek bent geweest.

Kennismakingsgesprek (20 minuten telefonisch): gratis

Intake en screening (1,5 uur): € 97,- 

Vervolgsessie (1 uur): € 70,-

Geboorteverhaal (3 uur): € 247,-
Verslag geboorteverhaal: €75,-

Veelgestelde vragen

Dat ligt echt aan het probleem/de problemen waar jouw kind tegenaan loopt, aan hoe snel lijf en brein weer optimaal gaan samenwerken en hoe er thuis geoefend wordt. Een begeleidingstraject hou ik zo efficiënt, effectief en kort mogelijk. 

Nee, ik plan afspraken eens in de 2 tot 3 weken. 

Bij reflexintegratie moet er altijd een ouder aanwezig zijn, omdat ik je dan de bewegingen kan leren die je thuis met je kind gaat doen. 
Voor de psychomotorische begeleiding werk ik regelmatig alleen met je kind en kom je in de laatste 5 minuten binnen om te horen wat we gedaan hebben. Je kunt plaatsnemen in de wachtruimte of even op pad voor wat boodschappen.

De behandelingen worden niet vergoed vanuit de zorgverzekering of de gemeente.

Je krijgt van mij een week voor onze afspraak een e-mail met een betaallink. De betaling moet binnen 7 dagen worden voldaan. Na ontvangst van de betaling stuur ik je een digitale factuur.
Wanneer de betaling niet binnen 7 dagen is voldaan, dan ontvang je een herinnering en een nieuwe betaallink. Is de betaling wederom na 7 dagen niet voldaan, dan komt er €7,50 aan administratiekosten bij.

Afspraken kunnen tot 24 uur van tevoren kosteloos worden afgezegd. Zeg je de afspraak korter dan 24 uur van tevoren af, dan ben ik genoodzaakt daar het tarief van de afspraak voor te rekenen. Kijk bij ‘tarieven’ welk tarief geldt voor jouw afspraak.

Ik noem het geen huiswerk. Het zijn het zijn eenvoudige bewegingsoefeningen en/of opdrachten en voor kinderen spelletjes.
Voor de reflexintegratie is het belangrijk dat je je écht aan het oefenschema houdt wat we samen maken. 

Je neemt het mapje wat je van mij krijgt en waarin de oefeningen zitten mee naar elke afspraak.
Kom je voor reflexintegratie dan neem je ook 2 handdoeken mee voor op de behandeltafel. Die handdoeken zijn nodig i.v.m. de hygiënevoorschriften. Kleding blijft gewoon aan.

"Ik voel dat je écht naar me luistert"

Begeleiding & Coaching

"Marijke is een lieve en gevoelige vrouw. Ze kan zich in mij verplaatsen. Ik voel dat ze écht naar me luistert en dat ik alles tegen haar kan zeggen. Ze onthoudt wat ik heb verteld en komt er een volgende keer op terug. Ik voel me gewaardeerd door haar. Marijke geeft me fijne tips waar ik echt wat mee kan. Marijke is puur en eerlijk."

Amy

Kom in beweging!

Bel, app of mail me als je vragen hebt of een afspraak wil maken. Ik help je graag verder!

Informatie en inspiratie in je inbox!

Regelmatig ontvang je informatie over geboortepatronen, reflexintegratie en psychomotoriek, leuke oefeningen voor thuis, mogelijk interessante behandelingen, workshops, lezingen en/of trainingen.
Je ontvangt van mij geen dagelijkse mail, maar 1 keer per week/twee weken.