Blog

Er komt heel veel op je af als je kindje is geboren. Helemaal als het je eerste kindje is, kan alles je nogal overvallen.
Ik weet nog goed toen mijn dochter werd geboren dat ik dacht: “En nu?”
Ik durfde haar amper op te pakken, bang om iets te breken. Ze was zo klein!
De dag na de bevalling had ik gelijk 3 bezoekjes gepland (wist ik veel!)
En twee dagen na de bevalling zat ik alweer beneden.

Na de bevalling van mijn tweede en derde kindje heb ik het allemaal iets anders aangepakt 😉 

Daarom 5 tips voor als je nu zwanger bent van je eerste kindje en geen idee hebt wat handig is om wel of juist NIET te doen tijdens de kraamweek!

1. Slaap! Of in elk geval: rust uit!
Oké, misschien kun je helemaal niet slapen met zo veel adrenaline in je lijf. Maar rust in elk geval uit! Daar is die hele week voor bedoeld. Je hebt een kraamhulp die héél veel werk uit handen neemt. Probeer te slapen wanneer je kindje slaapt. Neem in elk geval rust tussen 12 en 15 uur. Je hebt een topprestatie geleverd en je lijf heeft rust nodig om bij te komen en te herstellen van de bevalling.

2. Plan weinig bezoekjes
Dat klinkt misschien saai, maar echt waar… het is doodvermoeiend! En helemaal als je er 3 op een dag propt (zoals ik dat deed)! Ik zou zeggen: kies een aantal dagen waarop je géén bezoek uitnodigt, zet een kruis in je agenda en vraag je partner en je kraamverzorgster om je daaraan te houden.

3. Spreek tijden af.
Als je bezoek krijgt is het goed om heel duidelijk te zijn. Laat een kraambezoek maximaal een uur duren. Je kunt al bij het maken van een afspraak zeggen van hoe laat tot hoe laat het uitkomt.
Ben je eerder moe en is je bezoek er nog? Geef het aan!
Blijft bezoek langer dan een uur? Vraag je lief of je kraamverzorgster om de tijd te bewaken!

4. Vraag om hulp
Je (schoon)moeder en een aantal lieve vriendinnen vinden het vast heel fijn om te kunnen helpen. Dus vraag die hulp ook! Denk aan: avondeten maken, boodschappen doen, de hond uitlaten. Of later in de week als de kraamverzorgster er nog maar een paar uur per dag is: vraag of er iemand komt oppassen, zodat jij kunt slapen. En als de kraamweek voorbij is, kun je die hulp ook best nog gebruiken…

5. Blijf boven!
Boven, in je eigen kamer, zit je nog even heerlijk in je coconnetje. Zodra je weer beneden bent, is het heel verleidelijk om alweer dingen te gaan doen waar je je helemaal nog niet mee bezig hoeft te houden. Denk aan de boodschappen uitpakken, eten koken, etc. Ook voor je lijf is het goed om nog niet direct de trap af te gaan.  

6. Ook ná de kraamweek ben je nog kraamvrouw!
Een extra tip 🙂
Wat veel vrouwen zich niet realiseren is dat je 6 weken lang kraamvrouw bent. Het vloeien na de bevalling kan ook 6 weken duren. 
Die eerste 6 weken (en daarna ook) wil je jezelf echt rust gunnen. Ga elke middag even liggen om te rusten. 
En doe ook rustig aan met het huishouden. Laat het stofzuigen aan je man over. En til de komende weken nog geen zware boodschappentassen!

Een reactie plaatsen

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Mijn verhaal

Met rust en vertrouwen zwanger zijn, bevallen en moeder zijn. 
Dat is mijn droom voor elke moeder!

Want als de rust en het vertrouwen er zijn, kan het genieten beginnen.

Ik ben Marijke Altink, getrouwd met Jonathan en moeder van Emmelie (2012), Jasper (2014) en Floris (2018).

Toen ik ruim 6 jaar geleden moeder werd, stond mijn wereld volledig op zijn kop. 
Ik zat midden op een grijze wolk in plaats van een roze.
Ik bleek een postnatale depressie te hebben, die overging in overspannenheid.
Ruim 2 jaar later, tijdens mijn tweede zwangerschap, kreeg ik een prenatale depressie.

Gelukkig kwam ik sterk uit beide situaties. Maar wat had ik het fijn gevonden om iemand te hebben die mij begreep. Een coach om mee te praten en van te kunnen leren.

De eerste jaren van het moederschap heb ik echt met mezelf in de knoop gezeten. Ik heb enorm geworsteld met mijn rol als moeder, de balans in mijn leven vinden en het zoeken van een opvoedstijl die mij/ons aansprak.

Ik besloot mijn kennis en ervaring te gebruiken om andere moeders te helpen en ben daarom in januari 2017 mijn eigen coachpraktijk voor moeders begonnen.

Kan ik je helpen?

Ik begeleid vrouwen tijdens hun zwangerschap, na de bevalling en in het moederschap.

Ik er ben voor moeders die een grijze wolk in plaats van een roze wolk ervaren, voor moeders die zich onzeker voelen tijdens de zwangerschap of over het moederschap en voor moeders die op zoek zijn naar de balans in hun leven. 

Klik op één van onderstaande knoppen en lees hoe ik jou kan helpen!

stuur mij een e-mail

06 - 53 45 14 32

Copyright Marijke Altink – 2018